Thursday, February 21, 2008

Wakil Rakyat (UMNO)

Sekarang orang sibuk cakap pasal calon pilihanraya, jadi saya nak discuss macam mana wakil rakyat UMNO dipilih oleh rakyat. Jawapannya, mereka dipilih oleh pengundi melalui proses pilihanraya. Tapi macam mana calon UMNO itu dilantik bagi mewakili Barisan Nasional. Amalan sekarang Presiden partilah yang melantik mereka setelah menerima perakuan Pengerusi UMNO Negeri.

Pertama, macam mana Presiden parti nak lantik calon yang layak ? Apakah benchmark yang digunakannya. Sudah tentu jawapannya, prestasi yang baik, bekerja untuk rakyat, dedikasi, tidak rasuah, berilmu, rekod perkhidmatan yang cemerlang, sentiasa menyokong dasar dan kepimpinannya, diterima baik diperingkat pimpinan parti akar-umbi dan pengundi dan banyak lagi. Betul ke ? Kalau betul apa sumber maklumat beliau. Cukup ke dari mulut Pengerusi UMNO Negeri. Tidak, sudah tentu ada sumber-sumber lain.

Kedua, apa pula kriteria Pengerusi UMNO Negeri untuk dia melantik atau memperakukan seseorang itu sebagai calon wakil rakyat UMNO ? Jawapan yang akan diberi sudah tentu konsisten dengan tanda-aras Presiden ditambah dengan seseorang itu mesti menyokong kepimpinannya untuk mempertahankan kepimpinannya di negeri.

Tan Sri Muhammad bin Taib, Ketua Penerangan UMNO yang bekerja tak kira masa. Walaupun tanpa sebarang jawatan kerajaan namun semua orang UMNO tahu taatnya beliau kepada parti. Betapa dia dipandang sebagai pemimpin berjiwa besar apabila memberi teladan yang baik kepada ahli UMNO. Walaupun tidak dicalon dalam pilihanraya 2004, dia tidak langsung menunjukkan rasa keciwa tetapi sebaliknya terus memberi inspirasi kepada ahli UMNO supaya fikirkan apa yang boleh disumbangkan kepada parti daripada memikirkan sebaliknya. Dalam pilihanraya 2008 ini, dia tidak dicalonkan juga walaupun telah dijanjikan. Memang dia tidak keciwa, tetapi ramai orang yang mencintai UMNO sebagai parti yang memertabatkan bangsa Melayu seperti saya sangat keciwa. Sebab saya yakin Tan Sri Muhammmad Muhd Taib mampu mengangkat mertabat orang Melayu jika dia diberi peluang, berbanding dengan sebahagian mereka yang dilantik oleh Presiden dan Pengerusi Perhubungan UMNO Negeri.

Dato Zainal Abidin Hj Sakom bekas wakil rakyat N07 Batang Kali juga tidak dicalonkan semula dalam pilihanraya ke 12. Semua pengundi dan pimpinan UMNO tahu bagaimana dia bekerja berkhidmat untuk parti dan rakyat. Tanya orang Cina dan India di kawasannya, mereka akan membenarkan kenyataan saya ini. Apatah lagi menjelajah ke seluruh negara membawa gagasan Presiden tentang Islam Hadhari. Saya selalu bersama beliau ke merata pelusuk kawasan. Siapa sahaja yang menjemput beliau walau di mana dia akan tetap sampai. Tanya siapa sahaja yang mengikuti ceramah beliau akan berpuas hati dengan penjelasannya. Sampai sekarang saya masih tak faham apa kekurangan dan kesalahan dia yang menyebabkan dia tidak dicalonkan semula. Kalau ditanya siapa sahaja pengundi di kawasannya atau pemerhati mereka pasti memilih Dato Zainal Abidin Hj Sakom sebagai calon BN di N07 Batang Kali. Tapi apa boleh buat sebab calon dilantik oleh Presiden dan Pengerusi UMNO Negeri bukan dipilih rakyat.

Kita kena memilih calon yang tepat. Tapi macam mana nak pilih bila kita tidak diberi pilihan. Atau Presiden dan Pengerusi UMNO Negeri melantik calon UMNO bukan berdasarkan kriteria yang dinyatakan. Rakyat selalu disumbatkan kenyataan retorik supaya berfikir rasional, akur dengan kepimpinan dan sentiasa keletakkan kepentingan parti melebihi dari segalanya. Tapi pemimpin dia cakap ikut sedap mulut je. Bila dia buat keputusan rasional ke ? Ada kah mereka ni dengar rintihan rakyat ? Atau keputusan mereka adalah kepentingan parti atau pentingkan diri je.

Sebenarnya, wakil rakyat UMNO dilantik oleh Presiden dan Pengerusi UMNO je, bukan dipilih oleh rakyat.

1 comment: