Tuesday, March 4, 2008

Tasek Gelugor

Semalam saya bersama Dato Zainal Abdin Sakom ke Tasek Gelugor, berceramah membantu calon Barisan Nasional parlimen Tasek Gelugor iaitu Tan Sri Nor Muhamad Yakcop. Ada beberapa pemerhatian saya terhadap beliau sebagai calon.

Pertama tentang dirinya. Seorang teknokrat, pakar kewangan negara yang mempunyai reputasi baik dikalangan 'economist' antarabangsa terutama dalam sistem perbankan Islam. Dari seorang Timbalan Gabenor Bank Pusat menjadi penasihat ekonomi negara akhirnya dibawa masuk sebagai ahli politik yang terlibat dalam dasar dan perlaksanaan dasar kewangan dan ekonomi negara.

Kedua, beliau pernah menyelamatkan negara dari serangan penyangak matawang G.Soros apabila mengikat pertukaran USD:RM kepada RM3.80 sen dan menyelamatkan Malaysia dari terikat dengan Bank Dunia dalam meminjam wang disebabkan ekonomi negara yang merudum.

Ketiga, beliau adalah seorang pemimpin yang mementingkan penguasaan ilmu pengetahuan dikalangan orang Melayu. Berasal dari keluarga miskin, menjadi anak yatim ketika berumar 11 tahun, bersekolah sehingga tingkatan 6 di Butterworth. Mula bekerja hanya sebagai seorang kerani di Bank Negara tetapi berkat kegigihan akhirnya berjaya melanjutkan pelajaran ke peringkat sarjana di Belgium.

Akhir sekali, kenapa dia bertanding dalam pilihanraya umum ke 12 kali ini ? Tidak ada sebab lain kecuali untuk beliau kekal dalam karbinet sebagai Menteri Kewangan dan memastikan perancangan koridor ekonomi dilaksanakan dengan berjaya.
Alangkah beruntunglah penduduk Parlimen Tasek Gelugor berbanding masyarakat dari kawasan saya. Mereka bukan sahaja akan dapat seorang ahli parlimen BN tetapi seorang Menteri Kewangan yang akan membawa keamanan, keselamatan dan kemakmuran. Disamping itu dapat seorang pemimpin yang berasal dari keluarga ‘typical Malay’ iaitu orang yang sentiasa insaf apa erti kemiskinan dikalangan orang Melayu.
Gombak suatu ketika beruntung sebab dapat ahli parlimen dari kalangan Menteri. Tapi kali ini dapat apa ?

No comments:

Post a Comment