Tuesday, February 15, 2011

Hishamuddin Rais

Membaca tulisan dan mendengar ucapannya menarik minat saya untuk terus mengkaji orang ini. Setakat ini beliau nampak sangat menentang ISA. Disamping ada beberapa isu yang diperjuangkan seperti Lagu Negara Ku dan Jalur Gemilang yang diciplak dan agenda pembinaan bangsa

Mengkaji sejarah hidupnya saya rasa dia ni memang orang terpilih. Sebab disamping kecekalan dengan pendiriannya nampaknya riwayat hidupnya penuh dengan ranjau dalam memperjuangkan apa yang dipercayainya. Dan saya sangat tertarik dengan keberanian dan karismenya. Hebat orang ini.

Mengkaji ulasannya pasal lagu Negara Ku dan bendera yang diciplak agak keterlaluan apatahlagi dibahas dalam platform politik. Tidak ada yang sempurna di dunia ini kecuali Allah, tetapi tidak menghalang kita untuk menjadikan ia lebih sempurna. Tetapi mempertikaikan selepas 54 tahun merdeka mungkin tidak lagi rerlevan. Berkenaan ISA, saya tidak fikirkan penentangannya semata-mata kerana beliau pernah ditahan di bawah peruntukan ISA tersebut.Tapi mungkin dari itu. Walau bagaimanapun setiap hujahnya ada kebenarannya. Tetapi setakat ini tidaklah mampu saya nak menyanggah pandangannya sebab ilmunya tentang pembinaan negara bangsa nampaknya begitu hebat. Malah ceramahnya mengingatkan saya kata Napoleon Bonaparte kepada bala tenteranya ‘kita berjuang supaya dikenang 40 tahun yang akan datang’ begitu juga Hishamuddin Rais apabila berucap selalu mengingatkan orang muda. Maknanya ceramahnya adalah pembinaan bangsa Malaysia untuk masa depan

Beliau juga nampaknya sangat bertentang dengan UMNO. Saya hairan kenapa ? Tapi apa yang disokong sangat PKR tu. Bahasanya dalam laman blognya lansung tidak menarik saya. Mungkin temanya begitu. Dia sering menggunakan bahasa yang kasar dan tidak seperti wawasannya.

Ada beberapa pandangannya yang menarik perhatian saya seperti pembudayaan semi-feudal, membina masyarakat bonsai dan sentiasa dalam ketakutan dan budaya membodek dalam masyarakat. Saya akan terus mengikutinya samada ceramah atau tulisannya. Menarik

No comments:

Post a Comment