Wednesday, February 23, 2011

Pak Cik Awang

Pak Acik Awang kembali ke rahmatullah pada 22/2/2011. Menerima plot berita kematiannya, saya tidak akan lupa dengan 3 perkara. Pertama, arwah Pak Cik Awang sendiri dengan saya sekeluarga. Kedua, tarikh kematiannya iaitu sama dengan tarikh kembalinya ke rahmatullah penyanyi tersohor, allahyarham Datuk Sudirman Arshad, seorang penyanyi yang bangkit semasa umur remaja saya bermula 1979. Itu Sudirman. Seluruh rakyat Malaysia akan mengenangkanya kerana lagunya. Pak Awang bukan penynyi.
Perkara ke 3, yang menyebabkan saya akan ingat dia adalah keikhlasannya bila menerima saya sekeluarga dengan penuh hati dan ramah mesra. Terutamanya Mak Cik Wan isterinya yang dulu kembali ke rahmatullah.. Walau pun ada pantun berbunyi . . . . puas sudah menanam budi, harta juga dipandang orang . . betul ke ? Sebenarnya tidak. Setelah merenung sejenak, sebenarnya yang akan tetap dikenang bagaimana kita menerima seseorang dalam hidupnya atau bagaimana kita diterimanya Saya rasa Pak Cik adalah istimewa kerana tampak ikhlas dari hatinya bila menerima saya dan yang lain sebagai sedaranya.

Tetapi sebenarnya Pak Cik Awang lebih tahu. Sebagai orang kampung dan dah tua pulak apalah yang boleh dibuatnya untuk ditinggalkan di dunia sebagai amal jariahnya. Tak lain tidak bukan, perhubungan baiknya dengan sesama manusia. . . hablumminnas. Berbuat baik sesama manusia juga amal soleh yang dijanjikan syurga. Al-FATIHAH untuk Pak Cik Awang. Semuga dia ditempatkan dalam syurga bersama orang soleh yang lain.

1 comment:

  1. al-Faatihah

    teringat pulak dekat tok cik

    Salam Ramadan Pak Cik :)

    ReplyDelete