Thursday, April 17, 2008

Ahmad Shabery Chik

Bila Berita RTM menyampaikan berita perdana semalam 17/4/2008 diantara dilaporkan Menteri Penerangan melawat Jabatan Hal Ehwal Khas, JHEK Jabatan Penerangan Malaysia. Diantara isi berita yang disampaikan adalah bagaimana YB Menteri diberi taklimat oleh Ketua Pengarah tentang operasi JHEK.

Saya masih ingat sesi dalam Radio 24 dengan Menteri Penerangan. Sesi temubual yang panjang lebar itu YB Dato Ahmad Shabery Chik berkata RTM akan menengahkan hanya cerita yang mempunyai nilai kepentingan awam dalam program beritanya. Tetapi semalam program lawatannya ke jabatan dalam kementerian pun nak cakap kat orang. Apa hal?

Saya tertanya-tanya siri program lawatan beliau ke agensi kerajaan tu, apa pentingnya orang nak tahu cerita tu yang menyebabkan RTM sanggup menyumbatkan dalam slot berita perdana tu. Apakah nilai berita tu? Atau nak beritahu orang YB Menteri Penerangan bekerja atau RTM nak tunjuk kat Menteri dia pun buat kerja.

Apakah nilai sesuatu berita tu. Saya bukan orang media. Saya berpendapat, berita kepada orang awam perlulah ketepatan masa ceritanya, jelas kejadiannya, ada elemen kejutan darinya, relevan kepada penonton, ada impaknya dan kepentingan kemanusiaan. (ketegangan, keanehan, ketidaklaziman, minat pribadi, konflik, simpati, kemajuan, seks, usia dan sudah tentu ada humornya)

Menteri melawat agensinya apa nilai berita tu ?

3 comments:

  1. Biasanya baik Menteri maupun pegawainya semua nak tunjuk buat kerja. Tapi apa impaknya pun tak tahu. Menghabiskan beras je

    ReplyDelete
  2. Lepas tegur bekas Perdana Menteri Tun Mahathir atau bekas Menteri Penerangan yang lain macam nak buat kerja dengan betul.

    Atau lepas umum nak bertanding jawatan yang penting dalam UMNO

    ReplyDelete
  3. YB Zul,

    Dalam Zaman ICT ni.. berita daripada blog je yang boleh membantu menjana fikiran kritis, innovatif dan produktif. Kalau anda Menteri Penerangan anda ada semuanya yang boleh digunakan bagi menghabiskan peruntukkan, mempromosi dan memasarkan diri anda bagi tujuan yang menguntungkan..benar kan?

    ReplyDelete