Thursday, April 3, 2008

Putera, Puteri dan Pemuda UMNO

Salah satu sebab kekalahan BN dalam PR12 adalah golongan muda yang berumur 21-35 tahun berpaling tadah dan tidak menyokong calon-calon BN. Hairan jugak. Apa dah jadi dengan instrumen parti yang ditugaskan menjaga golongan muda ni. Kalau dalam UMNO ada Putera UMNO. Ada Puteri UMNO dan ada Pemuda UMNO. Apatah lagi dalam MIC.

Saya rasa sebabnya adalah mereka ini asyik berpolitik je. Sibuk melobi pemimpin atasan dapatkan kontrak dan tender. Sibuk menunjuk-nunjuk kepada pimpinan atau depan orang betapa menyibuk nya mereka. Ke hulu ke hilir dengan kereta besar. Mereka tak peduli tugas dan tangungjawab mereka unutk mendampingi dan meyakinkan golongan muda ni. Kalau ada pun program maupun Putera dan Peteri dan Pemuda hanya bersifat 'ceremonial' je atau 'cosmetic' je sifatnya. Maksudnya untuk tujuan liputan media je. Nak masuk TV atau surat khabar. Kalau tak ada liputan media dan TV atau pakat tak ada program lansunglah program dia orang ini. Tambahan pulak kalau YAB Perdana Menteri atau Timbalan Perdana Menteri yang datang merasmikan program tu. Sibuk lah Ketua Putera, Ketua Puteri dari peringkat masing-masing menunjuk-nunjuk.

Saya rasa mereka ni yang tidak berkesan bukan pertubuhannya. Jadi mereka ni elok letak jawatan je. Beri peluang orang lain memimpin sayap penting UMNO ni. Itu pun kalau nak dapat kepercayaan oleh golongan muda dan terus mengundi BN dalam PR yang akan datang. Beritahu saya kalau ada program jangka panjang maupun Puteri, Putera UMNO atau Pemuda UMNO unutk memperkasakan UMNO ni. Apa yang dilakukan oleh pemimpin sayap UMNO ni adalah menamatkan riwayat UMNO secara semulajadi, apabila rakyat melihat UMNO tidak lagi relevan apabila Putera, Puteri dan Pemuda UMNO sibuk berpolitik je.

Selamatkanlah UMNO yang banyak berjasa ni.

1 comment:

  1. YB Zul,

    Apa nak jadi bangsa kita...selama lebih 50 tahun hanya UMNO je lah modal politik..sekarang Ku Li kata, semua dah berkecai, Masa berkuasa penuh UMNO patut dah membanyakkan Orang Melayu hebat didalam setiap bidang, tetapi apa hasilnya...cuma kaum muda kita nak masuk U pun di Kuotakan, nak masuk juga kena bayar sendirilah, ..produk anak muda sekarang kaki dadah, mat rempit dan bermacam lagi..yang ada kuasa cuma mencuba tau nak balak, tanah dan projek dan gitulah...

    ReplyDelete