Wednesday, December 31, 2008

Tan Sri Eric Chia

Hari saya baru kenal siapa mendiang Tan Sri Eric Chia. Sebelum ini saya hanya mengenali mendiang melalui media iaitu bekas pengerusi Perwaja Steel yang didakwa atas tuduhan jenayah pecah amnah kerana menggelapkan wang syarikat Perwaja Rolling Mill and Development Sdn Bhd sebanyak RM76.4 juta pada 19 Feb 1994 sewaktu memegang jawatan Pengarah. Tetapi pada Jun 2007 mendiang didapati tidak bersalah oleh mahkamah dan dibebaskan.
Semalam saya dapat buku corporate story pasal sebuah syarikat GLC kerajaan iaitu UMW. Setelah membaca dengan ringkas barulah sata sedar bahawa Tan Sri Eric Chia adalah anak lelaki isteri ketiga Chia Yee Soh, iaitu pengasas kedai di spare-parts Orchard Road Singapore pada 1917. Kedai dengan nama United Motor Works (UMW) inilah yang berkembang hingga sekarang dikenali dengan UMW Corporation. Walau Eric Chia meletakkan jawatan pengarah UMW pada 1993, Tan Sri Eric Chia adalah orang yang bertanggungjawab dalam pembangunan UMW sehingga begitu berjaya sekarang. UMW berjaya apabila menjadi syarikat conglomorate Malaysia dengan nilai RM10 billion dan pemain utama dalam automotive, peralatan kejuruteraan dan pembuatan dan minyak dan gas. Ribuan pekerja bergantung dengan UMW sekarang untuk bagi keluarga kehidupan.
Dulu saya pernah tulis, kita mati kita tinggalkan apa. Tapi mendiang Eric Chia yang digambar begitu oleh media sebenarnya ada meninggalkan legacy yang menjadikan ribuan rakyat senang kerananya apabila bekerja dengan UMW. Bila kita mati nanti, cucu kita pulak tanya apa yang kita tinggalkan untuk mereka. Jangan Malaysia macam Palastine sudah.

5 comments:

  1. Setiap orang ada kelemahan dan kekurangan. Terpulanglah bagaimana kita hendak mengingatinya. Bagi saya, elok melihat yang baik dan cuba mengambil pengajaran daripadanya.

    ReplyDelete
  2. Saya hanya cuba beritahu yang baik2 sahaja dan teladan kepada kita. Yang tak baik janganlah kita cuba buat kerja menghukum. Sebab itu kerja ALLAH

    ReplyDelete
  3. Saya agak ramai yang berkongsi maklumat tentang kehilangan RM76.4juta atau sebahagiannya terutamanya menteri karbinet. Masalahnya sabit kesalahan berdasarkan undang-undang manusia adalah dengan bersabit dan bukti yang dikemukakan dalam mahkamah.

    ReplyDelete
  4. I think I come to the right place, because for a long time do not see such a good thing the!

    ReplyDelete