Thursday, January 1, 2009

Abdul Rahim Zulhairy

Hari ini hari orientasi sekolah Abdul Rahim anak saya yang ke 4. Dia mendaftar sebagai murid Tahun 1 Sekolah Rendah Kebangsaan Seksyen 6 Shah Alam. Melihat gelagat pelajar, terkenang saya semasa mendaftar sebagai murid Darjah 1 Sekolah Rendah Kebangsaan Gombak Setia pada tahun 1967. Yang saya ingat hari tu saya ditemani oleh emak saya. Kami jalan kaki hampir 1.6 km (1 batu) dalam hujan (ada payung, bukan macam drama atau filem Melayu sekarang tiap kali hujan tak berpayung). Selainnya saya dah lupa.
Tapi pagi ini Abdul Rahim dihantar oleh emaknya dengan kereta. Saya menyusul sejam kemudian. Sepanjang pengamatan saya, daripada semua 25 orang murid dalam kelas anak saya, saya tengok mereka gembira dan tak rasa takut malah nampaknya begitu teruja. Walaupun baru kali pertama berjumpa, mereka sangat asyik bersembang pasal Naruto, Bi-Daman, Ultraman dan Sponge Bob. Begitulah bersih hati mereka. Langsung tak ada nak mengata apatah lagi mengutuk sesiapa pun.
Tapi senario berbeza dengan ibu-bapa yang mengiringi mereka. Kedengaran ada kalangan mereka yang mengata ce' gu tu memuji ce' gu ni, mengata sekolah tu, memuji sekolah ni. Malah dah mula complaint itu complaint ini. . . Saya perhati je. Cuma yang kurangnya saya rasa perlu majlis simbolik penyerahan anak oleh ibu-bapa kepada guru. Baru kita mengangkat institusi guru dan sekolah tu pada tempatnya.

2 comments:

  1. can you email me: mcbratz-girl@hotmail.co.uk, i have some question wanna ask you.thanks

    ReplyDelete
  2. Although there are differences in content, but I still want you to establish Links, I do not know how you advice!

    ReplyDelete