Friday, June 25, 2010

YB Azmi Ali

Ahli Parlimen Gombak merangkap ADUN Bukit Antarabangsa Selangor dikaitkan dengan politik ultimatum penyingkiran Tan Sri Khalid Ibrahim sebagai MB Selangor.
Azmin Ali mula didedahkan dengan politik tanahair sebagai Setiausaha Sulit Kanan Menteri Kewangan Dato Seri Anwar Ibrahim (dulu). Asas politiknya adalah UMNO iaitu politik patronage. Politik menjaga dan dijaga. Itu dulu, sekarang mungkin tidak dan saya mungkin silap.

Tetapi bottom-line nya adalah dia orang politik. Sebarang tindakan oleh politik perlu bijaksana walaupun tidak betul moralnya. Jika masa sesuai atau kalau boleh menang, lawan. Sebab kawan akan datang bila kita ada tongkat sakti atau kuasa. Bila kita belum kuat dan perlu sokong seseorang maka kena sokong. Tapi jika kena lawan, lawan. Ini kaedah dalam UMNO. Oleh kerana PKR dari kalangan Melayu berasal dari UMNO saya fikir mereka menggunakan pendekatan yang sama.

Saya ahli UMNO. Tapi melihat kewibawaan Tan Sri Khalid Ibrahim dari prespektif rakyat biasa bagaimana Tan Sri mengurus negeri dan politik negeri Selangor, saya rasa dia perlu diganti. Jadi Azmin Ali bertindak bertepatan masa agaknya. Tambahan pulak Dato Seri Anwar Ibrahim ke luar negara pulak. Plot sama dengan UMNO.

No comments:

Post a Comment