Saturday, November 3, 2007

Beriadah Adalah Wajib

Pagi tadi, macam biasa. Saya ke Taman Tasek Shah Alam. Apa lagi kalau tidak berjoging untuk tempuh 1-1.5 jam. Ini merupakan rutin saya sejak menetap di Shah Alam. Sepanjang saya beriadah di Tasik Shah Alam ini dah ramai kenalan saya. Tak kira tua muda. Lelaki dan perempuan.

Dalam ramai-ramai tu, ada seorang retired accountant, Hj Yusoff, 65 tahun dari PETRONAS. Infact dia merupakan antara pionner dalam team PERTRONAS. Menurutnya tempat mula dia bekerja semasa setting-up organisation syarikat petroleum negara mereka ditempatkan di dalam kontena di EPU, JPM. Walaupun sudah bersara dia sering menyatakan kepuasannya berkarier apabila berjaya meninggalkan PETRONAS dengan kekayaan sekarang.

Kecuali pagi tadi sudah hampir 1 tahun saya tak nampak dia berjoging. Jadi pagi tadi saya tanya dia kenapa ? Dia expalained tahun lepas lepas balik joging, dia rasa sakit-sakit badan. Ditambah rasa malas menyebabkan hampir setahun dia tak turun tasik. Tetapi setelah mendapati paras gula dalam darah mengatasi paras bahaya. Dia tak ada pilihan terpaksa joging semula. Dengan bantuan ubat dengan berjoging paras gula dalam darahnya kembali stabil.

Saya terfikir. Kenapa kita beriadah ? Nak kurus ke ? Atau tidak mahu didatangi gejala penyakit sepeti hypertension, obesiti, diabetis atau penyakit lain. Bagi saya beriadah atau joging memang sebahagian rutin kehidupan seperti makan, mandi, kencing dan berak. Boleh ke kita hidup dengan pilihan tanpa kentut ?. Sebenarnya kita mesti beriadah. Sebab bersenam adalah proses yang perlu dilaksanakan untuk memastikan organ badan sentiasa dalam keadaan baik dan berfungsi dengan sempurna.

Kalau kita tidak beriadah, kita tidak adil dengan organ yang dikurniakan Tuhan kepada kita. Organ badan sangat penting untuk terus merasakan nikmat Allah di atas dunia ini. Bila badan sihat barulah kita boleh beriman dan bertaqwa dengan Allah. Kalau badan tak sihat nak ikut perintah Allah macam mana. Makan pun orang akan suapkan orang. Di akhirat pula, kita akan dipersalahkan kerana gagal menjaga organ badan atau amanat Allah yang diberikan kepada kita. Apatah lagi berlaku zalim dengan membiarkan jantung sakit disebabkan tekanan darah yang sangat tinggi. Menyiksa buah pinggang bekerja kuat membersihkan darah. Menyusahkan jantung mengepam badan ke seluruh sistem badan apabila terlalu gemuk.

Jadi beriadah adalah wajib sebaga muslim.

No comments:

Post a Comment