Friday, November 2, 2007

Wakil Rakyat (Kawan Saya)

Pagi tadi kawan lama, Jaafar dari UMNO Selayang jumpa saya di pejabat. Masa saya aktif dalam UMNO Bahagian Selayang sekitar tahun 1986-1991 saya mengenali dia. Lepas tu di luar UMNO saya lebih mengenali hati budi dia. Dia sebenar seorang yang menghargai erti persahabatan. Dia terus ziarah kawan walaupun saya tak akan dapat menyenangkan dia. Dia cerita kisah kawan-kawan kami dalam UMNO yang dah berjaya jadi wakil rakyat sekarang.
Tidak kiralah yang baru satu(1) penggal atau dah masuk empat (4) penggal sebagai wakil rakyat. Mula-mula dia bercerita pasal YB (wakil rakyat kawan saya) yang langsung tak tolong kawan-kawan yang menaikkannya sehingga berjaya jadi wakil rakyat. Lepas tu pasal YB (wakil rakyat kawan saya)yang ada jugak tolong dia atau kawan-kawan lain. Ada juga YB (wakil rakyat kawan saya) yang sombong dan tak sedar diri. Bila dah jadi wakil rakyat berlagak. Tapi ironinya masih ada kawan saya yang masih tak jemu-jemu berusaha nak jadi wakil rakyat.

Mungkin ini kes terpencil dalam matlamat dan tujuan seseorang menjadi ahli UMNO. Ada pemimpin UMNO sentiasa mencuba nasib dan terus berjuang kekal dalam lapisan golongan elit atau bangsawan Melayu iaitu pimpinan UMNO. Supaya slogan hak istimewa orang Melayu akan dapat dipastikan kekal dengan penyertaan aktif mereka, kroni mereka dan kaum kerabat mereka dalam merebut peluang dan ruang. Tak kira lah berniaga ke. Tanah ke. Permit ke. Orang macam ni lah yang akan memastikan qouta hak istimewa Orang Melayu di penuhi seperti yang diperuntukkan dalam Perlembagaan. Inilah yang diperjuangkan. Itulah sebabnya mereka tak jemu-jemu mencuba nasib dan tidak puas-puas merasakan nikmat jadi wakil rakyat.

Tapi apa yang saya nak cerita ialah apa yang dalam benak kepala mereka menurut kawan saya selepas berhenti menjadi wakil rakyat. Kosong. Mereka tak cakap agenda memperjuangkan hak orang Melayu yang masih belum selesai (memang tak ada dibuatnya pun setakat yang saya tahu). Tapi rata-rata mereka bercakap kalau mereka tak terpilih jadi wakil rakyat dalam pilihanraya kali ini mereka tak kisah sebab mereka dah ada pencen. Harta pun ada sikit katanya cukup sampai mati. Walau bagaimanapun mereka akan tetap berusaha. Tak lepas dengan Menteri Besar, guna kabel Perdana Menteri. Kalau tak boleh Timbalan Perdana Menteri. Tak boleh juga jumpa bomoh. Tak senonoh kawan-kawan saya jadi wakil rakyat kawan saya ni.

Tapi sebenarnya ramai wakil rakyat UMNO yang ada wawasan. Cuma bukan dari kalangan kawan-kawan saya je.

No comments:

Post a Comment