Friday, November 9, 2007

Perhimpunan UMNO 2007

Perhimpinan Agong UMNO 2007 selesai semalam. Saya seperti tahun-tahun sebelum ini berkesempatan hadir sebagai pemerhati persidangan bersama ribuan ahli dan bukan ahli. Saya hadir 2 kali iaitu perbahasan usul Pendidikan/Agama dan pergulungan perbahasan.

Macam biasa, semua jurucakap yang mengambil bahagian membahas usul tak ada lain nak tunjuk ‘terror’ atau nak jadi champion terhadap beberapa isu. Memanglah perhimpunan Agong UMNO bukan hanya pentas untuk merungkai isu dan mengutus cadangan, tapi ada platfom lain yang mungkin lebih sesuai. Tetapi dalam perhimpunan Agong UMNO yang penting mengambil kesempatan mencuri hari ahli UMNO dan pemimpin tertinggi terutamanya bagaimana sensitifnya tentang isu dan nasib bangsa. Apatah lagi menjelang pilihanraya.

Untuk tunjuk terror dan nak jadi champion mereka pun menyebut isitilah-istilah semasa. Islam hadhari, capacity building, empowerment, modal insan, blue ocean strategy, fikir luar kotak, melayu baru, pertumbuhan ekonomi dan angkasawan Melayu (istilah baru) dan banyak istilah lagi. Semua yang sedap didengar sebagai istilah menunjukkan kemajuan orang Melayu

Nasib Melayu sering dibincang dan dibahas dalam perhimpunan UMNO. Di pentas tertinggi dalam UMNO ini, ahli dari semua peringkat sentiasa menunjukkan sokongan dan komitmen tentang untung nasib orang Melayu. Pemimpin UMNO yang diberi mandat untuk membela nasib orang Melayu juga menunjukkan iltizam yang setara.

Tapi bukankah yang lebih penting di peringkat akar umbi ? Tidakkah kita terfikir bahawa pemimpin UMNO di peringkat cawangan juga perlu menunjukkan semangat yang sama. Tapi berjayakah UMNO membina peradaban dan semangat muzakarah membela untung nasib Melayu di peringkat grass-root ini.

Adakah UMNO Bahagian membincangkan bagaimana nak melonjak pencapaian akademik pelajar Melayu di kawasan masing-masing. Atau adakah mereka sering mencari jalan membantu peniaga Melayu.? Atau ada ke berbincang bagaimana nak membina personaliti unggul dikalangan remaja Melayu setempat.

UMNO terlalu banyak berjasa dan menolong orang Melayu. Tanpa UMNO saya rasa orang Melayu tidak akan dapat mencapai apa yang ada sekarang. Tapi ada ke kita terfikir UMNO juga menyebabkan orang Melayu hanya ingin dalam zon selesa, budaya tak apa, mentaliti subsidi, tidak menerima meritokrasi, kronisme, nepotisme, politik wang dan banyak lagi.

Kadang-kadang saya terfikir. Kalau UMNO tidak menjadi ‘vechile’ orang Melayu selepas merdeka atau UMNO dipimpin oleh pemimpin lain dan bukan pemimpin UMNO yang tercatat dalam sejarah, mungkin pencapaian Melayu Malaysia sama macam di Singapura ? Atau mungkin orang Melayu akan lebih berjaya dari sekarang.

Walau bagaimanapun saya tetap bersyukur dan memastikan anak-anak saya berterima kasih dengan apa yang ada sekarang. Mudah-mudahan orang Melayu terus bangkit sebagai bangsa yang berjaya. . . Amin



.

No comments:

Post a Comment