Tuesday, November 13, 2007

Nazri Hassan

Saya ada seorang kawan yang arkab semasa bersekolah di Sekolah Menengah Kebangsaan Gombak Setia (Tingkatan 1-3) dan Tingkatan 6 (Sekolah Aminuddin Baki). Lepas STP kami masuk universiti yang sama, Universiti Sains Malaysia. Bezanya saya mengikuti program Sains Matematik dan dia diterima masuk ke jurusan Housing Building & Planning. Kali terakhir saya jumpa dia dalam tahun 1987 semasa saya berjumpa adik saya di Penang.

Sejak tu saya tak pernah jumpa dia. Ramai kawan-kawan agak dia dah meninggal. Kenapa tak tahu. Mungkin tiada pun dikalangan kawan-kawan yang pernah jumpa dia. Baru-baru ni semasa kami adakan reunion dari kalangan pelajar Tingkatan 3 SMK Gombak Setia (1975) masing-masing tertanya-tanya pasal dia.

Nama dia Nazri bin Mohd Hassan. Orang bersaiz kecil berasal dari Kedah. Saya selalu teringatkan dia. Pada hari Ahad (11/11/2007) masa saya jumpa anak saya di Kolej di Bangsar, saya melalui jalan Tun Perak. Saya pun cerita kepada isteri saya sambil tunjuk Masjid Jamek Kuala Lumpur. ‘Salah seorang imam masjid ni, bapa kawan ayah masa sekolah dulu. Tapi dah lama tak jumpa kawan ayah tu. Mungkin dah meninggal dunia. Walau macam manapun ayah akan cari bapa dia di masid ini. Sebagai tanda hormat’.

Semalam Selasa 13/11/2007, jam 12.45 tengahari ada seseorang menelefon saya. Nazri bin Mohd Hassan namanya. Saya memang terkejut dan sangat teruja. Hidup lagi dia ni. Saya tanya bapa apa khabar. Dia kata dah meninggal dunia.

No comments:

Post a Comment