Monday, March 2, 2009

Tan Sri Muhammad Muhd Taib

Persepsi manusia tentang sesuatu isu sentiasa berubah mengikut masa dan keperluan. Kecuali kepimpinan sepanjang zaman Rasulullah, keputusan manusia juga menngikut zaman dan lanskap pemerintahan. Misalnya Tunku melepaskan Singapura dan Malaysia dalam 1964. Masa itu, Allahyarham merasakan ia wajar, walaupun terlalu berat keputusan mengeluarkan Lee Kuan Yew. Namun masa tu ia adalah untuk kepentingan politik dan bangsa Melayu. Jika tidak, mungkin kita senasib dengan orang Melayu Singapura sekarang.
Begitu juga kenapa UMNO memilih Tun Abdul Rahman dan tidak Mustafa Hussain sebagai Yang DiPertua UMNO selepas Dato Onn Jaafar pada tahun 1951. Memang ada faktor lain tapi, Tunku mendapat sokongan Istana dan masa itu sokongan istana sangat diperlukan. Begitu juga kenapa Tun Mahathir diangkat sebagai Timbalan Perdana Menteri dan bukan Tunku Razaleigh. Walhal sebagai Naib Presiden UMNO, Ku Li lebih senior ketika itu. Sebabnya masa tu UMNO lebih memerlukan kepimpinan Tun Mahathir dan bukan Ku Li. Malah kenapa Allahyarham Sultan Selangor bersetuju melepaskan Kuala Lumpur. Sebab demi kepentingan politik Melayu masa tu.
Sekarang, UMNO perlu buat keputusan samada nak memlih Muhyiddin Yassin atau Ali Rustam atau Muhammad Muhd Taib sebagai Timbalan Presiden. Kalau beri kuasa kepada Dato Seri Mohd Najib, dia tahu siapa yang perlu diangkat sekarang. Siapa yang patut jadi orang No 2 semasa UMNO sedang menghadapi sindrom keyakinan rakyat. Semasa 4 negeri jatuh kepada pakatan pembangkang. Masa BN kehilangan majoriti 2/3 di parlimen. Masa bangsa lain dah mula kurang ajar dengan orang Melayu dan kesultanan Raja Melayu. Dan yang paling penting masa Selangor, negeri di mana pertumbuhan KDNK paling pesat berlaku hilang ke tangan pakatan pembangkang. Hilang Selangor macam kehilangan Malaysia sebahagian besarnya.
Saya fikir kalau UMNO nak menawan semula keyakinan rakyat dan mahu disusun semula supaya lebih dinamik dan lebih relevan, untuk merampas kembali negeri yang kalah, kalau UMNO nak dapat semula majoriti 2/3 di parlimen. Dan yang paling penting kalau nak UMNO merampas semula Selangor, Tan Sri Muhammad Muhd Taib mesti diberi peluang sebagai Timbalan Presiden UMNO. Sebab dalam iklim politik sekarang, itulah yang diperlukan UMNO. Seorang pemimpin akar umbi yang sentiasa dekat dengan rakyat iaitu Tan Sri Muhammad Muhd Taib.

No comments:

Post a Comment