Sunday, March 1, 2009

Abdul Rahim Yaakob

July 1979 saya mendaftar masuk universiti. (Universiti Sains Malaysia) Salah seorang kenalan sepanjang sesi suaikenal dan tahun pertama ialah seorang budak KL dari Victoria Institution, Abdul Rahim Yaakub namanya. Ada juga masa bincang semasa pendaftaran subjek saya hampir nak ikut dia major dalam Chemistry. Malah pada semester pertama saya ambil paper chemistry sama dengan dia. Tapi akhirnya 2nd year saya decided major dalam Mathematic (Statistic).
Dia meneruskan pengajiannya dalam Chemistry. Dia minor dalam management sama dengan saya. Dia budak yang baik dan berdisiplin, walaupun band boy dan pandai nyanyi. Lagu favourite dia bunyi gitar lagu The Blues Gang.
Tahun 1993 saya jumpa dia lagi di UTM. Masa tu kami ambil peperiksaan Ujian English untuk pra-syarat melanjutkan pelajaran ke eringkat sarjana. JPA memang syaratkan semua kakitangan awam yang berminat melanjutkan pelajaran dan ditaja kerajaan mesti capai suatu tahap kelulusan Ujian English JPA. Masa tu saya tanya dia kerja mana. Dia kata Jabatan Kimia. Lepas tu tak jumpa dia lagi.
Hari Rabu 26/2/2009 saya baca Utusan Malaysia dalam ruang Mega, saya terbaca artikel pasal Sains Forensiik. Terkejut, bila saya terbaca Prof Madya Dr. title dia sekarang dan bertugas sebagai Ketua Jabatan Kimia UTM. Tahniah Rahim. Jangan lupa bunyi guitar.

No comments:

Post a Comment