Monday, March 30, 2009

Tan Sri Muhyidin Yassin

Siapa sebenarnya yang memilih Tan Sri Muhyiddin Yassin (TSMY) sebagai Timbalan Presiden UMNO baru-baru ini. Jawapannya sudah tentu perwakilan seramai 1,575 orang sedangkan Tan Sri Muhammad Muhd Taib (TSMT) hanya menjadi pilihan kepada 938 orang perwakilan sahaja.
Apa dan siapakah yang mempengaruhi 1,575 orang memilih TSMY dan menggerakkan hati 938 orang memilih TSMT. Apakah faktor yang menyebabkan TSMY lebih menarik minat perwakilan berbanding TSMT? Dato Fuad Hassan bekas wakil rakyat Hulu Klang Selangor mengulas dalam program 'Kerusi Panas' Radio 24 pilihlah pemimpin kerana wawasan dan kepimpinannya dan bukan hubungan baiknya. Kenyataan itu bagi saya, tidak lebih dari permintaannya dan bukan pengamatannya yang berlandaskan kajian.
Untuk memahami bagaimana pemilihan Timbalan Presiden UMNO, saya berikan analogi bagaimana kepimpinan UMNO Bahagian dan Cawangan dilaksanakan. Kepimpinan UMNO sering ditentukan hanya 1) Pengaruh 2) Kempen/lobi 3) Signal pemimpin 4) Kepimpinannya 5) Hubungan baiknya atau PR 6) Sifat pemurahnya dan 7)Rasuah politik atau politik wang (Jika ada orang tidak bersetuju dengan pandangan saya saya minta maaf)
Jadi apakah yang menyebabkan TSMY berjaya mengatasi TSMT. 1) Adakah wujudnya pengaruh (media atau jentera yang tersusun) atau 2) Siri kempen dan lobi yang sangat berkesan atau 3) Signal Presiden atau bekas-bekas Presiden atau bekas pemimpin UMNO lain atau 4) Kepimpinannya atau 5) Sifat peramahnya dengan ahli UMNO sebelum ini 6) Sifat pemurahnya dan ramai yang telah dibantu atau 7) Rasuah politik atau politik wang ? (Tapi ini tidak mungkin sebab dia seorang pemimpin yang berintegriti)
Saya tak kenal TSMY dan saya bukan perwakilan. Tetapi kalau saya perwakilan saya pilih TSMT di atas sebab yang pernah saya nyatakan sebelum ini.

No comments:

Post a Comment