Sunday, October 28, 2007

Pelajar Tingkatan 3 SMK GombakSetia (1975)

Tadi saya berjumpa rakan-rakan Tingkatan (3) SMK Gombak Setia di rumah Jefri sempena Hari Raya Idil Fitri. Meriah juga jumpa member lama-lama. Ada yang dah 32 tahun tak jumpa. Masing-masing berkongsi kisah sedih dan gembira. Tapi banyak lagi yang tak cerita tu. Maklumlah perjumpaan hanya 2 ½ jam. Setengah masa perjumpaan tu mengutuk antara satu sama lain je. Terutama Zuraidah dengan Sapruddin. Dia orang ni dari dulu asyik bergaduh je depan kawan-kawan. Belakang, tak sape yang tahu.

Kami ambil kesempatan raikan hari jadi Jefri hari ini dan Siti Mariam (16hb Okt). Oleh kerana ada member (ustaz) nasihatkan jangan pakai lilin sebab, digambarkan bersalahan syarak. Kali pertama potong kek hari jadi tanpa lilin. Hanya diiringi dengan doa je yang dipimpin oleh Salehuddin yang semua orang hanya agak doa yang meminta kebaikan dan kesejahteraan dari yang Maha Esa dan seterusnya membataskan nyanyian Selamat Hari Jadi atau Happy Birthday. Sambut hari jadi tak ada lagu. Tak ada feel kata Hattan. So macam mana nak gali kata Fauziah Latif. Langsung tak ada penceritaan nya kata Ogy - SELAMAT HARI JADI JEFF DAN MARIAM

Sepatutnya selepas berhimpun petang tu kami beraya bersama-sama rumah ce’ gu Mohd Zin (guru besar) dan ce’ gu Sukma Murni (guru disiplin). Tapi ce’ gu Mohd Zin ada urusan yang tidak dapat dielakkan dan ce’ gu Sukma Murni pula tidak dapat dikesan oleh urusetia (Khairil Anuar). Akhirnya di akhir sesi, beberapa orang kawan yang dipimpin oleh Zuraidah (Turki) pergi rumah ce’gu Ali (bukan agenda utama dan komitmen lain) tetapi ramai yang tak joined. Dari hampir 20 orang berkumpul 5 orang meneruskan ke rumah ce’ gu Ali. Nak jadi cerita semasa menziarahi ce’ gu Ali mereka berjaya mengesan rumah ce’ gu Sukma Murni dan terus menziarahinya. Mereka yang berjaya mengunjugi ce’ gu Sukma Murni sudah tentu tidur lena sebab ce’ gu disiplin yang sangat kami rindukan. Apalah yang lebih mustahak kalau tidak merasai 'the moment of glory' atau berada pada 'scene of the most historicall event' - anak murid jumpa ce’ gu disiplin yang sentiasa dikenang dan takkan dilupai.

Tapi rakan-rakan yang missed, macam mana? Saya, Salehuddin, Sapruddin sangat kecewa. Rasa nak pergi rumah ce’ gu Sukma Murni sebaik saja dimaklumkan besoknya. Tapi itu bukan hasrat dan matlamatnya. Kita berhimpun sebab nak bersama meraikan saat gembira. Macam tahun 1975 dulu. Tapi kawan-kawan macam nilah. Jarang yang fikir All For One. One For All.

No comments:

Post a Comment