Tuesday, March 11, 2008

Zakaria Md Deros

Dato Zakaria Md Deros (Abang Zek) menghembuskan nafasnya yang terakhir jam 1.30 pagi 10hb Mac 2008 iaitu sehari selepas Selangor kalah 35 daripada 55 kerusi DUN dan 17 daripada 22 kerusi parlimen kepada pembangkang. Saya difahamkan dia meninggal kerana serangan sakit jantung. Mungkin terlalu keciwa dengan keputusan pilihanraya 2008. Abang Zek (memangggil dirinya sebagai Abang kepada saya) memang dia terlalu sayangkan UMNO ini.
Sebenarnya UMNO umpama sebagai suatu pasokan yang lengkap. Di dalamnya ada kepelbagaian landskap profail dan ciri kepimpinan yang menguntungkan orang Melayu secara umumya. Dato Zakaria memang dikenali macam gangster. Memang betul. Malah UMNO perlu character macam tu, supaya suku kaum lain hormat dengan Melayu dan pegawai kerajaan segan dengan UMNO. Dato Zakaria pernah melempang YB Teng Chang Khim di Dewan Undangan Negeri Selangor apabila berbalah dan cuba mengabaikan sentimen Melayu dan Raja Melayu dalam persidangan. Semasa bertugas membantu jentera pilihanraya Sabah di Tuaran, saya bertugas bersama Dato. Saya rasa senang berkhidmat di bawahnya, walaupun sangat garang jika sesuatu yang tidak disukainya terjadi. Saya pernah lihat seorang petugas jentera di Sabah menangis apabila dimarahi, malah saya terkejut apabila Allahayarham mengejar petugas PBS dengan pistol bila cuba mengahalang Dato Samad Marudin menjalankan tugasnya semasa kempen pilihanraya.
Saya mula mengenali Dato Zakaria dengan dekat semasa mula berkhidmat dengan UMNO Selangor pada tahun 1995. Masa saya melawat persediaan sistem maklumat komputer jentera pilihanraya UMNO Klang, Dato Zek dengan rasa rendah diri minta saya tolong saya bantu. Tolong Abang Dik! Itulah ungkapan seorang pemimpin yang menghargai sumbangan orang. Saya pun sehingga akhir berkhidmat dengan UMNO Selangor sering bantu Dato membantu persediaan bilik gerakan UMNO Klang di bawah kepimpinannya.
Orangnya tidak sombong. Senang didekati. Walaupun saya tidak lagi berkhidmat dengan UMNO Selangor, Dato Zakaria tidak pernah lupa nama saya setiap berjumpa. Malah dia yang nampaknya yang mula menegur saya atau senang bila saya menyapanya. Pagi tadi saya berpeluang menziarahi jenazahnya di Klang. Melaut orang datang. Tak kira orang biasa, pegawai dan pemimpin negara (Dato Najib dan Pak Lah pun hadir) Itu menunjukkan dia disenangi semua peringkat masyarakat. Semuga rohnya dicucuri rahmat. Al-Fatihah. . .

No comments:

Post a Comment