Monday, March 10, 2008

Wakil Rakyat

Pilihanraya umum 2008 telah berakhir. Pengundi telah menyampaikan mesej mereka dengan terang dan jelas. Merekalah yang berhak memilih wakil rakyat. Bukan pimpinan. Mereka memilih berdasarkan mereka yang dilihat akan berkhidmat untuk rakyat. Mereka bukan memilih wakil parti atau wakil kerajaan.

Keputusan parti mengemukakan calun wakil rakyat yang sama sekali tidak disetujui oleh sebahagian besar rakyat dibalas dengan kekalahan. Di Selangor lihat sahaja kekalahan 35 daripada 55 orang calon Dewan Undangan Negeri dan 17 daripada 22 orang calon Dewan Rakyat calon Barisan Nasional yang dipilih oleh Dr Khir Toyo atau Samy Vellu atau Ong Tee Kiat atau Koh Su Koon.
Semua calon-calon PKR, DAP dan PAS yang tidak disangka-sangka menang dalam piliharaya umum ini mengalahkan calon BN. Sebabnya sangat mudah. Mereka dilihat akan berkhidmat untuk rakyat. Mereka bukan wakil parti atau kerajaan. Mereka nampaknya sanggup ditahan polis dan dipenjarakan kerana kepentingan rakyat. Calon yang dikemukakan oleh Khir Toyo macam tu ke ? Sudah tentu tidak. Berlagak dengan kereta mahal dan convoy mat rempit adalah. Akhirnya rakyat pun naik menyampah. Mereka pun tunjuk kuasa rakyat yang ada pada mereka. Termasuk menukar orang nombor satu negeri, Menteri Besar Selangor. Padan Muka

No comments:

Post a Comment