Wednesday, March 12, 2008

Kerajaan Melayu Selangor

Tun Mahathir cakap, mereka yang tidak belajar dari sejarah akan didera jika mengulangi kesalahan-kesalahan mereka. Kita sudah tentu tidak ingin mengulangi kesalahan-kesalahan kita di zaman silam. Oleh itu amatlah penting kita mempelajari daripada sejarah kita.
Pada tahun 1511 Kerajaan Melayu Melaka tumbang ke tangan Portugis. Kekalahan ini disebabkan banyak sebab. Zaman sekarang orang tidak berperang untuk menakluk. Orang mengundi je dalam pilihanraya. Syukur pemimpin kita belajar sejarah. Walaupun Melayu hanya tinggal kuasa, pemimpin kita sebelum ini sentiasa berusaha ikhlas dan berjaya mempertahanklan kuasa ni. Begitulah Selangor Darul Ehsan.
Sepanjang tempuh tahun 1964-2004 BN Selangor yang dipimpin oleh Menteri Besar berjaya mendapat mandat sewajarnya dari rakyat dalam pilihanraya. Walaupun begitu Selangor pernah mendapat undi popular hanya 41.5% berbanding 52.9% undi pembangkang dalam pilihanraya 1969. Selepas itu pemimpin besar Selangor (Menteri Besar) bersama pemimpin komponen telah berusaha dengan tulus ikhlas bekerja kuat dan berjaya meyakinkan rakyat. Terbukti selepas itu undi popular BN tidak pernah mencatat undi popular yang tidak majoriti.
Tetapi pilihanraya umum 2008, buat kali keduanya Selangor gagal, apabila mendapat undi popular hanya 45.1% berbanding parti pembangkang. Yang lebih sedihnya Kerajaan Melayu Selangor yang menjadi harapan orang Melayu termasuk Jawa, Banjar, Orang Asli, Minangkabau tumbang di tangan pembangkang. Walaupun Tan Sri Khalid Ibrahim seorang Melayu jadi Menteri Besar tetapi dia kena bagi muka DAP yang terang2 membawa gagasan Malaysian Malaysia.
Kalau dulu, bila Kerajaan Melayu Melaka tumbang ke tangan Portugis, sultan lari ke Pahang. Sekarang Khir Toyo jangan lari. Kena kuatkan semangat hadapi pembangkang tu. Berani ke ?

2 comments: