Tuesday, January 27, 2009

Dato Nasarudin Hashim

Dato Nasarudin Hashim, ADUN Bota masuk PKR setelah sekian lama berkhidmat sebagai ADUN dan Ahli Parlimen di bawah parti UMNO atau BN. Kenapa Dato Nasarudin lompat parti? Sebenarnya dia yang tahu jawapan sebenar walaupun dia boleh bagi 1001 alasan.
Katanya (1) dia amat yakin dengan kepimpinan PKR, (2) dia yakin PKR akan tetap menjunjung dan menghormati peruntukkan Perlembagaan Persekutuan, (3) dia percaya permuafakatan PKR mampu mengurus dengan negara dengan baik dan (4) membolehkan dia menjadi ADUN yang lebih berkesan dan memberi khidmat terbaik kepada penduduk setempat.
Saya tak kenal Dato Nasarudin. Dan saya tidak bercadang membuat sebarang analogi tentang lompatannya. Tapi saya rasa dia jugak macam ahli politik yang lain. Orang politik bijak berpidato dan berhujah. Itu kelebihan mereka. Saya percaya semasa berkempen di atas tiket BN dia beri alasan yang sama (1) kepimpinan BN adalah yang terbaik, (2) BN adalah parti yang mengangkat kedaulatan perlembagaan dan undang-undang dan (3) permuafakatan BN mampu mentadbir negara. Itu dulu. Sekarang iklim politik dah berubah agaknya. Dia kena cari jawapan yang sesuai dengan masanya. Dan yang paling penting sesuai dengan kepentingan politiknya.
Tetapi alasan yang (4) saya pun setuju. Yang itu dia tak cakap politik. Dia cakap demi kepentingan pengundi dia.

No comments:

Post a Comment