Monday, October 15, 2007

Selamat Hari Raya 1428H

Hari Raya Idil-fitri tahun ni, macam biasa. Antara amalan tradisi dan ibadat, mana penting ?. Tapi sebenarnya amalan tradisi tu adalah ibadat jika melakukannya kerana Allah. Amalan ibadat bukan hanya ketika melaungkan takbir raya sebelum sembahyang, sembahyang raya atau mendengar takbir je. Sebenarnya amalan menziarah sanak saudara yang lebih tua, menzahirkan kasih kepada anak-anak saudara dan saudara yang tua dengan bersedekah tanda ingatan dan berbaju baru tanda kesyukuran kita kepada Yang Maha Esa yang membenarkan kita hidup dengan rezeki yang diberi adalah alaman ibadat yang mulia, memenuhi janji juga amalan ibadat yang dituntut.

Janganlah kita lupa dengan sifat-sifat terpuji (mahmudah), sentiasa bertaubat, takut kepada Allah (khauf), zuhud, sabar, beryukur, ikhlas, tawakkal, marhabbah, ridha dan dzikrul maut. Patut ke kita yang berlapar ketika menjalani ibadat puasa selama sebulan, tiba-tiba raya makan sebanyak-banyaknya, banyak cakap, nak marah-marah, hasad dengki, kedekut, cintakan kemegahan, cintakan dunia, membangga diri, ujub (hairan diri) dan riya'. (mazmudah)

Masa ini lah kita akan lebih mengenali nilai yang ada pada diri sendiri. Kita ni ada sifat mahmudah atau mazmumah ke. Misalnya pengalaman saya hari ini (Raya ke 3) bila kami sekeluarga dari Kuala Lumpur berjanji berkumpul dengan adik-beradik berkumpul di rumah saudara di Taiping, Supaya perkumpulan ini lebih nostalgic, dramatic dan sensation kira rancang berkumpul pada waktu zohor dengan lucky pot masing-masing sesiapa yang boleh, Seterusnya boleh sama-sama convoy ke kubur emak dan ayah dan seterusnya menziarahi sanak saudara seramai mungkin di kampong. Tetapi semua perancangan nampaknya tak jadi seperti yang telah dijanjikan. Kita punyalah ligan dari KL terus ke destinasi pada masa yang diputuskan kerana menghormati janji tapi yang lain nampaknya sampai bila selesai hal masing-masing dulu. Walaupun matlamat untuk berjumpa tercapai juga tapi terpaksa saya sekeluarga korban masa saya sebab menunggu mereka yang lain lambat sampai seperti yang dijanjikan tu.

Ya Allah Ya Tuhan. Kau berilah hidayah dan hinayat kepada isteri dan anak-anak ku supaya sentiasa tidak sekali-kali memungkiri janji dan sentiasa menghormat masa orang lain jugak . . . amin

No comments:

Post a Comment