Thursday, October 11, 2007

Pak Cik Husin

Demi masa! Sesungguhnya manusia senitasa dalam kerugian., Kecuali orang-orang yang beriman, dan membuat kerja-kerja kebaikan, dan saling berwasiat pada yang benar, dan saling berwasiat untuk bersabar. Susah ke nak faham ni ? Saya fikir tidak. Cuma tidak meresap atau tidak dihadhamkan dalam sistem nilai dan kepercayaan kita. Beberapa kunci ayat adalah (1)Percaya (2) Buat kebaikan (2) Mengingatkan perkara baik dan (4) Sabar.

(1) Percaya – Allah; Kitab, Malaikat, Nabi, Qada’ dan Qadar dan Hari Kiamat. (2) Buat kebaikan – buat baik dengan seramai mungkin orang yang kita kenali (saudara, kawan dan jiran). (3) Mengingatkan – saling berpesan kepada mereka dengan pekara kebaikan. (4) Sabar – semua nya dari Allah.

Saya nak kongsi pasal perkara (2).

Kita hanya diberi kesempatan membuat kabaikan di atas dunia sekira diberi peluang oleh Allah. Maksudnya bila sampai hidayah menyuruh kita membuat kebaikan, janganlah nak cuba berlengah. Sebabnya lepas itu belum tentu kita berpeluang lagi atau mendapat keizinanNYA unutk melakukannya.

Saya kenal seorang Pak Cik atau kawan kepada emak saya, Pak Cik Hussein namanya. Tinggal di Taman Melati Setapak berdekatan dengan rumah emak saya. Sejarah hidupnya istimewa. Pertama dia orang Kg Baru Kuala Lumpur. Kedua dikerah membuat jambatan maut di Burma semasa mudanya tetapi berjaya melarikan diri ke Thailand dan menyusup dan berkahwin dengan orang Kelantan. Ketiga kehidupannya bersama isterinya (kawan baik emak saya) sama-sama susah dalam membesarkan anak-anak. Isterinya dah hampir 10 tahun meninggal dunia. Jadi dia tinggal bersama anaknya.

Sejak 5 tahun kebelakangan ini saya sering tanya emak saya khabar berita Pak Cik Hussein dan teringin sangat nak menziarahi nya sambil nak menzahirkan rasa hormat dan kasih dari seorang pangkat anak kepada seorang orang tua. Tapi saya hanya menangguhkan hasrat saya. Emak pun selalu pesan pergilah ke rumah dia. Tapi saya ambil mudah dan melengahkan hasrat saya.

Tetapi pagi ini 7.30 am emak saya called beritahu Pak Cik Hussein meninggal dunia di hospital sebab sakit perut . . . . Sangat sangat keciwa dan terkilan. Pertama tak dapat nak berbudi dengannya. Kedua tak dapat berkongsi pengalaman hidupnya. Ketiga tak dapat nak jadi seorang muslim yang baik.

Saya berjumpa juga dengannya tetapi setelah menjadi jenazah. Ya Allah padamkanlah dosa-dosa Pak Cik Hussein dengan kebaikan yang pernah dilakukan kepada ku dan orang lain. KAU tempatkanlah dia bersama orang Soleh. . . Amin

No comments:

Post a Comment