Wednesday, October 3, 2007

Pak Latiff

10.00 pagi – boss saya Dato Zainal Sakom datang ke pejabat. Saya pun ambil kesempatan bincang pasal kerja untuk menyelesaikan beberapa perkara yang saya perlu petunjuk untuk melaksanakan kerja saya. Dia beritahu saya Pak Latiff, pengetua Asrama masuk hospital (swasta) sebab diserang minor stroke pada 1hb Okt. Saya terkejut. Pak Latif yang saya kenal adalah seorang yang sentiasa menjaga kesihatan dan dietnya. Walaupun berumur 68 tahun tapi saya lansung tak sangka dia diserang stroke walaupun minor.

Jam 11.00 pagi saya terus menziarah dia. Saya harap kedatangan saya pagi ni dapat memberikan dia kekuatan dan semangat untuk pulih. Memang Pak Latif dalam proses pemulihan. Dia dah boleh bercakap walaupun tidak sebelum ini. Kami bersembang dan mendengar ceritanya bersama dengan kehadiran anak-anak dan saudaranya. Dia juga menceritakan pengalamannya semasa menghadapi serang ahmar pada 2 hari sebelum itu.

Katanya, masa tu dia tak boleh bercakap dan tidak dapat mengawal diri untuk bergerak. Hatinya hanya berdoa kepada ALLAH, jika telah sampai ajalnya dia bersedia tapi tidak akan menyusahkan keluarganya. Ketika itu seolah-olah dia sedang menghadapi kematian.

Pak Latif merupakan seorang yang berani dan mempunyai keyakinan diri yang sangat tinggi. Maklumlah bekas penguasa penjara. Tapi bila dia bercerita pengalaman menghadapi perintah ALLAH atau kematian dia menggambarkan kepada saya, kita ni disisi ALLAH sangat kecil dan siapalah kita nak mengingkari perintah atau hukum ALLAH. Tak terdaya kita mengelakkan diri dari hukumannya. Lepas lebih kurang 30 minit dia bercerita, dia di bawa oleh jururawat ke makmal untuk scane. (prosidur perubatan). Saya pun minta diri dan balik pejabat.

Dalam perjalanan balik saya terfikir. ALLAH sentiasa MENGASIHI DAN MENYAYANGI kita. Perbagai kaedah dan petanda menunjukkan MAHA BERKUASANYA DIA. Saya jangka pengalaman Pak Latif adalah wake-up call dariNYA. Saya yang mendengar pengalaman Pak Latif pun menganggap wake-up call dariNYA.

YaALLAH ampunkan dosa-dosa ku, isteriku, anak-anak-ku, ibu bapa ku dan keluarga ku. Berilah kami petunjuk dan hidayah MU. Amin
.

No comments:

Post a Comment