Thursday, October 4, 2007

Malaysia Bukan Thailand

Masa tu lepas maghrib - sementara menunggu Isyak di surau At-Taqwa, Sekysen 7 PKNS Shah Alam. Saya pun turut mendengar kelas Agama bersama dengan ahli Qariah yang lain. Kelas agama mingguan ini dikendalikan oleh seorang ustaz lagi disegani. Ustaz tu pun selalu menjadi imam di surau tersebut dan bermestautin di situ.

Kelas Agama tu lebih menjurus kepada ilmu Feqah je, tentang sedekah dan zakat. Saya pun macam orang lain, butirannya tak berapa ingat. Sebab tak buat apa-apa catitan. Dengar je. Berlagak macam dah tahu. Tapi ada suatu perkara yang disampaikan oleh ustaz tu dan dibangkitkan oleh seorang MAMAT yang saya takkan lupa sampai mati. Ustaz tu kata sebagai muslim kita hendaklah membayar zakat atau fitrah kepada pemerintah atau wakilnya yang bertanggungjawab. Ini bertujuan memastikan kutipan zakat dapat diselaras dan diuruskan dengan bertanggungjawab. Kalau di Selangor Puzat Zakat Selangor lah. Tapi sebagai muslim kita boleh jugak bayar zakat atau fitrah kepada 1 daripada 8 asnaf tu dan tidak kepada pemerintah sekiranya negara tersebut bukan diperintah oleh pemerintah Islam, macam Thailand.

Ada lah sorang MAMAT tu. Tak kenal saya. Agaknya rasa nak banyak sangat mendengar ceramah sesat atau membaca buku yang tidak diiktiraf JAKIM. Dia tanya, boleh ke kita sedekah zakat tidak kepada Pusat Zakat Selanngor. Soalan pun menunjukkan ciri intelektual bodoh dia. Jawapannya dia dah tahu tapi dia tak setuju. Inilah yang dikatakan emosi. Lepas dia tanya lagi adakah Malaysia ni Negara Islam. Yang ni saya takkan maafkan ustaz tu. Sebab tak berani nak bagi komitmen. Saya yang tak mengaji pun tahu. Malaysia bukan sepenuhnya Negara Islam Islam tetapi Malaysia bukan Negara Sekular macam Turki. Kerajaan-kerajaan persekutuan dan negeri telah memperuntukkan sejumlah kewangan untuk pembangunan Islam. Peguam sivil keling pun tahu walaupun tidak sepenuhnya Negara Islam tetapi pemerintah telah berusaha menjaga Agama dan Negara ini seperti yang di perintahkan oleh ALLAH. Yang saya geram ustaz tu macam tidak setuju je dengan peranan dan sumbangan pemerintah terhadap memperkasa, membangun dan mempertahankan Islam di Malaysia.

Lepas MAMAT tu tanya lagi. ‘Apa beza Malaysia dengan Thailand ?’ apabila kita membicarakan memperkasa, mempertahan dan membangunkan Islam di Negara ini. Saya ingat bunyi senapang pun ramai rakyat Malaysia tak pernah dengar berbanding di Thailand tu. MAMAT tu belajar fardu Ain i.e sembahyang pun diajar di sekolah kerajaan. Jadi orang dan dapat kerja pun kerajaan yang bantu masuk sekolah sampai universiti. TAK SEDAR DIRI betul mamat tu. Saya nasihatkan dia keluar je dari Malaysia ni. Pergi duduk kat Thailand tu. Baru dia tahu macam mana susahnya nak sembahyang dan dengar ceramah Agama.

Saya harap anak-anak saya tidak berfikir macam tu. Langsung tak bersyukur dan berterima kasih apa yang dibuat oleh kerajaan.

1 comment: