Friday, August 8, 2008

Tun Mahahir Mohamad.

Riswandha Imawan seorang blogger dari Yogyakarta menulis pemimpin besar sesuatu bangsa dilahirkan oleh dinamik sosial-politik masyarakatnya. Karena itu, secara fisik dan psikologi ia bersatu dengan denyut nadi kehidupan bangsanya.
Ramai orang nak menjadi pemimpin. Tapi, tidak ramai yang berjaya. Kenapa ? Sebab ketidakkemampuannya secara total menyerap ke dalam dinamika masyarakatnya. Kesatuan ini akan merumuskan secara tepat apa yang diperlukan bangsanya. Itu pun harus diwujudkan ke dalam satunya kata dengan perbuatan.
Mahatma Gandhi menjadi pemimpin besar India merumuskan nilai kemasyarakatan bangsa India melalui penampilan dengan falsafah budayanya. Keutamaannya kepada bangsa India kelas bawahan yang miskin yang menyumbang kepada tamaddun India menjadi keutamaannya. Pakaiannya hanya dua helai kain, kakinya bersandal.
Jerman bangkit sebagai bangsa maju dan digeruni setelah Hitler sedar bangssanya perlu suntikan dan slogan kebanggaan. Indoktrin “disiplin, pantang menyerah, dan berani berkorban” yang menjadi kunci kejayaan bangsa Jerman.
Churchill membangkit sikap optimistis bagi bangsa Inggeris. Tantangan adalah kesempatan, bukan hambatan. Nasib Inggeris ada di tangan orang Inggeris. Dia tunjukkan komitmennya dengan tidak menggunakan barang buatan luar negeri. Semuanya harus made in England.
Napoleon Bonaparte menjadi pemimpin besar bangsa Prancis. Bukan hanya karena idenya tentang prinsip demokrasi. Dia memimpin pasukan tentera ketika menyerang bangsa-bangsa Eropah lain. Kata semangatnya “Hai prajuritku, 4 abad akan datang, bangsa Perancis sedang melihat apa kita lakukan sekarang.”
Di Malaysia, Tun Dr Mahathir Mohamd bangkit mengangkat mertabat bangsa Melayu dan Malaysia ke tahap yang dihormati dan disegani oleh seluruh dunia. Kenapa ? Sebab beliau sedar dan insaf bangsa Melayu yang pernah dijajah selama 460 tahun sebenar adalah bangsa yang pernah dan boleh menjadi bangsa maju. Malaysia Boleh. Jadi dia bertanggungjawab memimpin bangsa Melayu ke arah kecemerlangan. Kelantangan sehingga bersedia untuk tidak popular sehingga kini masih tak saya siapa penggantinya. Wawasan 2020 menunjukkan betapa futuristik dia sebagai pemimpin.
Tapi bila mengenang perkembangan mutakhir, orang bukan Islam mempertikaikan Fasal 121(A) Perlembagan atau kuasa mutlak Mahkamah Syariah ke atas orang Islam, pemmpin Melayu (PKR) mempertikaikan DEB, HINDRAF dah banyak cakap dan mengata kepimpinan (Melayu) disokong pula oleh orang Melayu dalam PKR, Pemimpin Melayu akur dengan desakan dan tekanan kehendak orang Cina dan India dan dan orang Melayu tidak mengiktiraf Hak Istimewa Orang Melayu yang diperuntukkan dalam Perlembagaan
Ya ALLAH selamatkan bangsaku iaitu Bangsa Melayu ini

1 comment:

  1. YB Zul,
    Saya rasa bahawa DS Anwar tu lagi hebat ketahanan nya dan seorang pemimpin yang agung, kerana beliau sudah di uji dengan bermacam2 fitnah, di tumbuk dengan begitu hina dan merengkuk dalam penjara.. beliau akan dirakamkam didalam sanubari bangsa sebagai pemimpin yang terbilang !
    Walaupun Tun M tu amat hebat secara materialnya namum beliau adalah terbuang disisi UMNO..

    ReplyDelete