Thursday, August 28, 2008

Hari Kebangsaan Negara

Saya sekeluarga tinggal di Sekysen 7 Shah Alam. Kawasan ini merupakan salah satu seksyen yang terluas di Shah Alam. Kawasannya merangkumi dari rumah resmi Menteri Besar Selangor ke kawasan industri keaacil berhampiran Jaya Jusco membawa ke lebuharaya NKVE. Penduduk di sini terdiri dari pelbagai peringkat dan latarbelakang. Dari golongan ahli perniagaan, kakitangan swasta dan kakitangan kerajaan. Umumnya mereka mempunyai taraf Intellegence Quotient (IQ) yang hampir perfect. Jadi dalam banyak hal mereka sepatutnya faham dan tahu.
Tapi ada satu perkara yang saya tak faham kenapa mereka tak tahu. Lusa kita akan menyambut Hari Kemerdekaan. Jadi kita lihat di mana-mana jalur gemilang dikibar dengan bangganya. Malah pemandu lori dan teksi paling ramai mengibarkan bendera Jalur Gemilang. Tapi di kawasan saya ini, penghuni yang mengibar bendera Jalur Gemilang sangat menyedihkan. Malah daripada lebih 50 unit rumah di jalan di mana rumah saya terletak ada 2 bendera sahaja. Satu sudah tentu rumah saya satu daripadanya. Jalan lain lagi teruk. Ada yang tak ada bendera lansung.
Saya pun hairan jugak. Sebab mereka semua mempunyai pendidikan hingga universiti. Tidakkah mengibarkan bendera itu sebagai proses tarbiyyah kepada anak-anak supaya cinta dan banggakan negara tumpah darah mereka.
Kalau negara lain gambar pemimpin pun digantung di rumah sebagai proses indoktrinasi menghormati pemimpin dan seterusnya cintakan negara. Ini mengibar bendera pun tak. HAMPEH! Mungkin premis kediaman tak sesuai kibarkan bendera. Mungkin sebagai tanda protes kepada kerajaan yang memerintah. Atau mungkin emotional dan spiritual quotient (EQ an SQ) mereka not as good as their IQ. Tapi mengibarkan bendera adalah sebagai tanda kasih dan cinta kan Negara Tanah Air. Tak ada kena mengena dengan kerajaan atau parti yang memerintah!

3 comments: