Sunday, October 26, 2008

Hari Raya Idilfitri 1429H

Hari ini 26 Syahwal. Petang tadi saya sekeluarga menghadiri Hari Terbuka IdilFitri PETROSAINS di Menara Kuala Lumpur. Inilah kali pertama saya beraya 515 meter dari aras laut dengan ketinggian 421 meter. Saya teruja dan bertanya kenapa kita menyambut hari raya sampai sebulan. Catatan yang muktabar, hari raya yang kita raikan disyariatkan Islam secara sempurna sejak tahun ke 2 Hijrah Rasulullah s.a.w. ke Madinah Al-Munawarah sebagai alternatif kepada merayakan “nairuuz” dan “mahrajan” dikalangan orang Arab.
Hari Raya Aidilfitri disambut dengan membesarkan Allah S.W.T. dengan cara mengucap takbir dan tahmid dari malam hari raya hinggalah di pagi Syawal esok harinya sebelum menunaikan solat sunat Aidilfitri. Ada dua cara merayakan Aidilfitri.
Pertama dengan mengingati saudara Islam yang kurang bernasib baik, menderita dan ditimpa malang. Kita wajib memberi lebihan rezeki yang ada dengan berfitrah kepada mereka. Kita patut bersedekah dengan rezeki yang berlebihan selain mengeluarkan zakat fitrah. Amalan ini hendaklah disertai dengan rasa kasih sayang dan kesedaran bahawa manusia ini sama darjatnya di sisi Allah S.W.T. Hanya orang-orang yang bertaqwa sahaja yang lebih mulia.
Kedua, merayakan hari raya dengan mengingati Allah S.W.T. Banyakkan bertakbir, tahmid dan bertahlil sebelum menunaikan solat sunat Aidilfitri sebagaimana yang disebutkan oleh Allah dalam Al-Quran yang bererti; “Sesungguhnya berbahagialah dan jayalah orang yang membersihkan dirinya dengan mengeluarkan zakat fitrah, dan ia mengingati Allah dengan menyebut nama Allah lalu menunaikan solat.”
Tetapi adakah melakukan sesuatu yang tidak ada pada zaman Rasulullah itu suatu yang bersalahan? Misalnya sekarang kita meraikan Hari Raya Aidilfitri dengan menganjurkan Rumah Terbuka bagi membolehkan tetamu diraikan pada suatu masa atau sahabat dan saudara datang pada suatu masa yang tertentu. Atau kementerian atau syarikat GLC atau sektor swasta meraikan Hari Raya Aidilfitri di Menara Kuala Lumpur maupun hotel 5 bintang menjamu anak-anak yatim atau merayakan orang awam atau sebagai PR Exercise mereka. Atau sambutan Hari Raya Aidlfitri sebagai premis untuk mengenali antara satu sama lain dengan batasan Agama. Saya rasa selagi orang Islam menggunakan Sambutan Hari Raya atau kementerian untuk tujuan baik apa salahnya. Jangan gunakan premis yang salah atau lebih dari sebulan sudahlah

No comments:

Post a Comment