Friday, October 24, 2008

UMNO

Petang semalam saya bersembang lama dengan seorang bekas pesara Polis DiRaja Malaysia sebagai pegawai atasan Unit Khas di Bukit Aman. Hampir 1½ jam saya bersembang di HyperMarket kat Kelana Jaya.
Isi perbincangan tertumpu bagaimana UMNO boleh terus relevan kepada rakyat Melayu khasnya dan rakyat umumnya. Menurutnya salah satu kepincangan UMNO sekarang adalah UMNO tidak lagi mendengar pandangan akar-umbi. Tak ada lagi ‘bottom-up’ communication, pemimpin peringkat Nasional tak dengar pandangan pemimpin UMNO Negeri, UMNO Negeri tak dengar pandangan UMNO Bahagian dan UMNO Bahagian tak pertimbang pandangan UMNO cawangan dan UMNO Cawangan lansung tak nak dengar pandangan ahli. Inilah yang menyebabkan UMNO makin rapuh dan terus luntur dimamah usia. Jadi jika mahu UMNO bertahan lama, parti keramat ini mesti mewujudkan suatu mekanisme di mana semua pandangan peringkat kepimpinan UMNO sebaik mungkin diambil kira.
Kemudian dia kata pemimpin UMNO hanya jaga orang UMNO sahaja. Makna pemimpin UMNO Bahagian jaga Ketua dan perwakilan UMNO Cawangan je. Rakyat atau pendundi tak penting. Yang hendak dimenangi hati adalah perwakilan UMNO bukan rakyat. UMNO cuba memencilkan kerangka dan liputan mereka. Itu sebabnya calun wakil rakyat keciwa apabila kalah dalam pilihanraya tetapi sangat keciwa dan gelap masa depan bila kalah dalam pertandingan UMN, Malah pemimpin UMNO sibuk minta peruntukkan kewangan sebagai calon pilihanraya tetapi sanggup berhabis dan bergolok gadai untuk memastikan kemenangan dalam pemilihan UMNO . Saya kira pandangan dia ikhlas dan sangat bersetuju.
Kesimpulannya, kalau mahu UMNO terus relevan, ambil masa sikit bila buat keputusan dengan mendengar semua peringkat UMNO dan bukan ahli pun penting untuk memastikan UMNO terus diterima. Yang memenangkan parti UMNO dalam pilihanraya bukan ahli sahaja tetapi rakyat.

No comments:

Post a Comment