Thursday, October 30, 2008

Low Siew Moi

Perbadanan Kemajuan Negeri Selangor adalah sebuah instrumen kerajaan negeri yang bertanggungjawab merancang dan melaksanakan pembangunan sosio-ekonomi di Selangor. Ini adalah satu platform wadah perjuangan UMNO sebelum ini. Malangnya atas kertas dengan atas tanah tidak pernah sama. Atas kertas selalu patriotik dan nasionalis tapi atas bumi masing-masing oportunis dan semasa sahaja sifatnya.
Saya adalah anak Selangor dan mendapat faedah dari perancangan PKNS kerana tinggal di Shah Alam kota metropolitan Melayu yang dibangunkan oleh PKNS. Tapi saya tidak fikir PKNS ditubuhkan oleh Allahyarham Dato Harun Idris semata-mata untuk pembangunan hartanah sahaja. Ia lebih dari itu. Melalui penganugerahan dan pembangunan hartanah di Selangor, PKNS diberi amanah memastikan porla pengundi Melayu mempunyai kuasa menentukan kepimpinan Melayu di Selangor. Atau melalui sistem vendor ramai usahawan Melayu bangkit untuk mengimbangkan dan bersaing dengan kontraktor bukan Melayu.
Tapi macam DEB juga. Perlaksanaannya banyak kong kalikong. Atas kertas kita harapkan pemimpin dan pegawai pastikan matlamat DEB tercapai tapi atas bumi mereka (sebahagiannya) gunakan peruntukkan itu untuk kepentingan diri. Itu sebab PKNS kurang berkesan sebagai instrumen yang dinyatakan.
Jadi saya rasa lebih baik letak bukan Melayu sebagai Pengurus Besar dan beritahu dia apa yang kita orang Melayu mahukan. Jika betul Low Siew Moi ni seorang professional dia akan berusaha mencapai sasaran tersebut. Dah penat bagi Melayu mengurus PKNS. Atas kertas cantik, tapi atas bumi hampeh. Kita cuba bagi Cina uruskan dengan KPI yang dinilai setiap tahun. Jika dia gagal atau menyeleweng penjarakan dia.

4 comments:

  1. Saya ingatkan awak orang UMNO tapi macam pro PKR je. Saya memang sokong PKNS diuruskan oleh orang Cina sebab Melayu bukan tak boleh buat kerja tapi tidak jujur dan tidak amanah walaupun menganut Ugama Islam.

    ReplyDelete
  2. Macam biasa. Ada orang akan ambil kesempatan tunjuk jaguh bila bangkit isu ini. Tan Sri Khalid ni seorang pemimpin yang berwawasan tapi sayang, cara dia berfikir menyebabkan dia sangat popular sekarang. Orang Malaysia memang suka anti-establishment. Sape yang pro-kerajaan nampak dilhat tidak baik. Sekarang adalah mood Hang Jebat bukan Hang Tuan

    ReplyDelete
  3. YB Zul,

    Memimpin satu satu organisasi tu janji niat dan pelaksanaan hendaklah sama..dikertas dan dibumi.. Jangan jadi pembelit dan lidah bercadang dan bukannya hantu raya... kebanyakan drp manusia lupa daratan hendak cepat kaya, pilih bulu, nepotisme, kronisme dan empat P (Pangkat, Poket ,Perut dan Puki )... apapun lupa dunia dan akhirat..apatah bangsa dan negara pun langsai.. Carilah pemimpin yang tidak ada semua ini, tak kisah lah melayu atau cina..

    ReplyDelete