Tuesday, March 23, 2010

Mohd Najib Tun Razak (Satu Malaysia)

SATU MALAYSIA adalah suatu gagasan untuk memupuk perpaduan dikalangan rakyat Malaysia. 'Isme'nya telah diplopori sejak zaman Tunku Abdul Rahman lagi. Cuma sekarang ia hanya dijenama semula oleh kerajaan yang memerintah di bawah pimpinan Dato Sri Mohd Najib Tun Razak. SATU MALAYSIA adalah usaha berterusan pembinaan suatu bangsa Malaysia yang bukan bersifat asimilasi kaum yang diamalkan oleh negara majmuk lain tetapi lebih merupakan semangat penerimaan antara kaum di negara ini.

Aspek utama Satu Malaysia adalah penerapan teras perpaduan iaitu semangat penerimaan, semangat kenegaraan (PERLEMBAGAAN dan RUKUNEGARA) dan keadilan sosial. Aspek Kedua adalah penerapan nilai aspirasi iaitu budaya berprestasi tinggi, budaya ketepatan, budaya ilmu, integriti, ketabahan, kesetiaan, kebijaksaan dan inovasi.

Manakala 1ISRAEL adalah manifesto Parti Buruh Israel dalam usaha mereka memenangi pilihanraya 1999. Manifesto ini sebagai usaha parti supaya dilihat parti rakyat dan bukan parti elit. Walaupun apa kesudahannya, 1ISRAEL adalah propaganda parti untuk memenangi pilihanraya sedangkan SATU MALAYSIA adalah gagasan pembinaan bangsa Malaysia ke arah negara Maju pada tahun 2020. Ianya sama sekali TIDAK SAMA.

No comments:

Post a Comment