Saturday, January 17, 2009

Abang Buyong

Petang tadi saya menziarah sepupu saya, Abang Buyong (60 tahun). Dah pencen. Rasanya bekas kakitangan Dewan Bandaraya Kuala Lumpur. Anak-anak (2 lelaki 2 perempuan) semua dah kahwin. Kehidupannya sekarang hanya bersama isteri (macam baru kahwin), collect pencen setiap bulan dan terima kedatangan anak menantu, cucu dan sanak saudara dari masa ke semasa. Tapi oleh kerana dia masih ada masa lapang. Jadi dia ambil upah tolong orang berniaga pasar malam. OK juga ada tambahan pendapatan. Mungkin pengamatan saya salah, tapi kehidupannya saya lihat bahagia bersama isterinya.
Saya tak rapat dengan Abang Buyong ini, Tetapi saya anggap dia dah jadi orang tua dalam keluarga emak saya. Cuma kehadirannya dalam majlis-majlis keluarga tak begitu menyerlah berbanding dengan sepupu yang lain. Dia juga ada masalah tabiat kuat merokok.
Abang Buyong akan raikan sanak saudara yang datang ke rumahnya. Mungkin bila kita masuk warga emas, bila kita dikunjungi sanak saudara kita rasa sangat gembira. Dia juga suka bergurau dengan semua peringkat umur sanak saudaranya. Tetapi dia juga mudah tersinggung dengan anak saudara tidak menunjukkan hormat kepadanya. Saya fikir ini fenomena biasa bila masuk golongan warga emas nanti. Tapi dia juga kuat melatah.

No comments:

Post a Comment