Wednesday, January 14, 2009

Maimunah Buyok (Mak Teh)

Pada hari Sabtu 10/1/2009 saya dan keluarga berkesempatan menziarah Mak Teh saya di Selayang. Namanya Maimunah bt Buyok, berumur sekitar 75 tahun. Selama ini dia sentiasa nampak sihat, tapi kebelakangan ini selalu mengadu sakit-sakit dan kesukaran bergerak. Dia selalu beritahu saya nikmat hidupnya sedikit-sedikit mula diambil oleh Yang Maha Esa. Tapi Mak Teh saya ini special, dalam keadaan apapun dia selalu bergurau dan tak lupa sembahyang.
Sebagai anak saudara, menziarahi mak saudara memanglah dituntut, sebab ia boleh membawa kita kepada keinsafan dan mengingatkan kita akan kebesaran Allah. Tapi emak saudara yang menerima kunjungan anak saudara, saya agak mereka sangat berbesar hati dan berasa sangat teruja. Dia sangat gembira kerana kita mengingatinya apatah lagi ketika umurnya di hujung kehidupannya. Ini adalah kali kedua saya menziarahi. Dan bila balik, kami akan diiringi dengan tangisan perpisahan.
Sebagai orang tua, setiap perbualan dengannya akan merungkai sejarah dan peristiwa silam. Tak kira 'good or bad story or even ugly one'. Sebab dia tak ada kepentingan dalam setiap plot ceritanya. Dia tak perlu jaga hati sesiapa pun. Dia pun tak nak bawa cerita tu ke alam kubur nanti. Apa yang penting semua dikeluarkan bila ada kesempatan bersembang dengannya. Seronok jugak.

No comments:

Post a Comment