Thursday, January 15, 2009

Abdullah Ahmad

Abdullah bin Ahmad, pangkat Abang saudara saya di Taiping. Berasal dari Melaka. Bekas estet manager di Taiping. Lulusan ITM (1972). Orangnya sangat berpengetahuan tentang pengurusan ladang dan hal-ehwal pertanian, terutamanya tentang kelapa sawit. Kalau dia bercakap tentang kelapa sawit dia memang layak dibayar sebagai penceramah bertauliah dari PORLA atau PORIM. Sekarang berumur 56 tahun. Sudah melepaskan jawatan nya sebagai pengurus estet.
Hubungannya dengan saya baik. Kami sering sependapat dalam isu-isu umum terutamanya hal kekeluargaan. Orangnya saya lihat sangat peramah dan mudah mesra. Begitu juga dengan perhubungan dengan sanak saudara yang lain, saya tak nampak sebarang sebarang masalah sebab dia sangat disenangi.
Tetapi bila saya mula mengenali diri secara dekat sejak 5 tahun kebelakangan, saya dapati dia ada satu masalah besar dalam hidupnya, iaitu menangani masalah diabetes kronik yang dihadapinya. Secara akademik dia selalu bersetuju dengan saya iaitu masalahnya hanya boleh diatasi dengan pendekatan perubatan moden iaitu suntikan insulin. Dia juga bersetuju kegagalan dia mengambil suntikan insulin akan menyebabkan kerosakaan buah pinggangnya dan seterusnya mengundang penyakit lain seperti darah tinggi dan penyakit jantung. Saya sering juga mencadangkan dia mengambil suntikan insulin untuk mengatasi masalahnya. Dia juga selalu bersetuju. . . Sebab itu apa yang dibacanya.
Tetapi tidak kepercayaannya. Dia masih yakin dengan perubatan alternatif termasuk mengambil 'supplimentary'. Petang tadi saya tergesa ke Ipoh apabila diberitahu dia mengalami stroke dan tidak boleh menggerakkan anggota badan dan tidak boleh lagi bercakap. Bila saya jumpa dia tadi, saya tak lagi suruh ambil suntikan insulin tetapi suruh dia bersabar dengan dugaan Allah. Mudah-mudahan dia akan kembali sihat. Bila dia sihat boleh saya sembang dengannya lagi. Seronok sembang dengan dia.

No comments:

Post a Comment