Sunday, January 18, 2009

Wan Farid Wan Salleh

Pilihanraya Kecil P036 Kuala Terengganu, calon PAS (Mohd Abdul Wahid Endut) menang apabila mendapat 32,883 undi mengalahkan calon BN Dato Wan Ahmad Farid Wan Salleh yang hanya mendapat 30,252 undi. Saya rasa pengundi Parlimen Kuala Terengganu memang tahu menggunakan hak dan kuasa mereka sebagai pendaftar. Sejak pilihanraya 1986 lagi kerusi Kuala Terengganu sering saling bertukar tangan antara BN dan PAS/Semangat 46.
Masa sudah berubah. Pengundi sudah tahu hak. Tapi ada jugak orang cakap pengundi nampaknya bertambah mudah terpengaruh dengan dakyah dan momokan anti-kerajaan. Kerajaan pulak gagal menangani tohmahan pembangkang terutamanya melalui internet apatah lagi tuduhan bersifat peribadi.
OKlah saya tak berminat nak cakap pasal tu. Tapi saya cuma nak cakap yang pastinya Dato Wan Ahmad Farid bukan calon popular dikalangan pengundi Kuala Terengganu. Dia hanya pilihan UMNO. Saya pernah cakap yang memenangi calon BN bukan ahli UMNO tetapi rakyat. Maknanya seseorang calon BN pertamanya mesti diterima rakyat. Macam mana nak pastikan semua calon UMNO adalah calon rakyat setempat. Jawapan mudah. Pemimpin UMNO dari Ketua UMNO Cawangan hingga Ketua UMNO Bahagian yang nak dipilih oleh ahli UMNO mestilah orang yang terima oleh rakyat bukan ahli UMNO sahaja.
Yang kedua orang UMNO mesti pengundi di kawasan tersebut. UMNO mesti buat proses pemutihan di mana ahli UMNO yang tidak mengundi di Bahagiannya lebih baik jangan jangan ahli. Sebab dia tidak akan boleh menolong parti untuk menang pilihanraya.

2 comments:

  1. Orang UMNO mengada-ngada. Masing-masing ada calon pilihan, tak dengar kata pemimpin. Pimpinandah putuskan Wan Ahmad Farid minta orang lain. Bila pimpinan UMNO pilih orang lain, Wan Ahmad Farid tanya dia tak layak ke ?

    ReplyDelete
  2. Dalam PRU-12 BN dapat 32,562 undi. Dalam pilihanraya kecil BN hanya dapat 30,252 undi. Mana pergi 2,310undi BN itu. Yang pasti tak suka Dato Ahmad Farid lah tu.

    ReplyDelete