Thursday, January 22, 2009

Abang Dollah & Kak Normi

Abang Dollah dan Kak Normi adalah sepasang suami isteri. Berumur sekitar 65-70 tahun. Sepupu saya. Sekarang tinggal jauh dari sanak saudara iaitu di Kg Jeransang Bera, Pahang. Sebelum ini tinggal di Hulu Langat Batu 9, dan rumah mereka merupakan destinasi tetap kami beraya setiap tahun. Mempunyai anak 3 orang semua dah berumah tangga.
Abang Dollah yang saya kenal seorang yang baik hati dan mudah senyum. Saya tak pernah nampak dia marah atau nak marah dengan sesiapa pun. Dari dulu sejak saya kenal dia, hanya mencari rezeki untuk keluarga dan menolong bapa mertua berniaga kedai jika ada kelapangan. Tak pernah cuba nak cari pasal dengan sesiapa pun. Kak Normi pula sepupu saya. Suka bercerita. Senang bersembang dengan dia. Sayangnya anak-anak mereka tak dapat membantu kehidupan mereka sekarang. Kenapa mereka pindah dan bersendirian ke Bera Pahang ? Mereka bukan balik kampong. Tapi, macam bawa diri jauh dari sanak saudara. Tak siapa yang tahu kenapa. Saya pernah menziarah mereka 2 kali sejak dia bawa diri ke Pahang.
Minggu lepas dia datang dengan bas dan bermalam di rumah saya di Shah Alam. Kenapa dia pilih rumah saya ? Saya rasa sebab mereka senang dengan kami sekeluarga. Agaknya itulah sebabnya kita perlu baik dengan siapa pun pada semua ketika di mana pun. Saya ambil kesempatan bawa mereka menziarahi seramai mungkin sanak saudara di sini. Selepas 2 malam di rumah, saya hantar ke rumah anaknya setelah dimintanya.

No comments:

Post a Comment