Tuesday, January 13, 2009

Pak Ngah Tukang Gali Kubur Selayang.

Seorang kawan lama saya yang saya kenali 15 tahun yang lalu datang berjumpa saya petang tadi. Tujuannya adalah untuk membawa 'living testimonial' kes kehidupan seorang tukang gali kubur di Selayang yang hidup serba daif dan kekurangan, Pak Ngah gelarannya. Berumur 82 tahun nampaknya berasal dari utara. Badannya kurus nampak sihat tetapi tangannya penuh dengan urat dan kedut-kedut. Menurutnya setelah 25 tahun dia berkhidmat dengan Masjid Selayang di bawah 5 orang nazir dan bertanggungjawab menggali kubur di tanah perkuburan Selayang dia masih tidak mempunyai rumah sendiri kecuali menetap di sebuah pondok di atas tanah kubur.
Hairan juga mendengar cerita Pak Ngah tu. Di Selangor yang dikatakan negeri maju mana ada orang tak ada rumah. Kerajaan negeri Selangor membelanjakan berjuta ringgit untuk memastikan rakyatnya mempunyai tempat berlindung yang selesa di bawah program Kerajaan PRIHATIN. Tapi nampaknya Pak Ngah masih berlindung dalam pondok di atas tanah kubur. Saya terus membantu dengan menghubungi Lembaga Zakat Selangor dan merujuk kes ini. Saya tak nampak sebarang masalah untuk Lembaga Zakat Selangor menyelesaikan masalah ini. Tapi yang saya hairan, kenapa masih ada kes macam ini. Pak Ngah berkata, setiap kali menghadapi pilihanraya dia akan dijanjikan rumah. Menurutnya lagi janganlah bila dia mati baru nak bagi rumah. Dia perlukan rumah untuk baki sisa hidupnya yang sedikit ini.

3 comments:

  1. Memanglah penggali kubur ni hanya penting untuk uruskan orang mati je. Lebih dari nampaknya tak ada lah. Kesian Pak Ngah.

    ReplyDelete
  2. kesian pak ngah,hari tu,time aku gi kubur malam2,sunyi je keadaan,ada pondok tapi tak berlampu,seram pun ada,weeeeeeee~

    ReplyDelete